Sparkol Videoscribe: Interesting Learning Video Media for Thematic Learning of Kalijaga Permai Elementary School Teachers

Main Article Content

Siska Firmasari
Tarmidzi
Mudopar
Nurul Ikhsan Karimah
Keywords: Sparkol Videoscribe, Media Pembelajaran, Tematik

Sparkol Videoscribe is a software for creating exciting learning videos by inserting images and sound, as one of the media uses technology. The lack of teacher knowledge in making technology-based learning media requires solutions, especially online learning modes that require teacher creativity in delivering subject matter. For this reason, the implementation of a workshop in the form of training and mentoring in the use of Sparkol Videoscribe software to make thematic learning videos. The activity results showed that the teachers enthusiastically accepted all the activities so that they could produce various thematic learning videos. The learning videos are made by themselves according to the creativity of the teachers. The quality and quantity of learning videos made from the training and mentoring activities are very encouraging. The teachers' enthusiasm for learning from the results of the post-activity evaluation shows indicators of success and a positive response from the training participants of 97.86%.

Adabiyah, K., Putri, E, A, R., & Umami, F, C. Videoscribe Sebagai Media Pembelajaran Tentang Makhluk Hidup dan Lingkungannya Pada Siswa Kelas IV SD. E-prosiding FKIP Universitas Jember (2018): 17 – 27.

Firmasari, S. Praktik Terbaik Penggunaan TIK dalam Pembelajaran (Alumni Pelatihan Daring & Penerima Hibah Penelitian SEAMOLEC). (2017). Tangerang: SEAMEO SEAMOLEC.

Hidayah, N. Pembelajaran Tematik Integratif di Sekolah Dasar. Jurnal Terampil: Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, vol. 2, no. 1 (2015).

Kemdikbud. 40 Persen Guru yang Siap dengan Teknologi. https://gtk.kemdikbud.go.id/index.php/read-news/40-persen-guru-yang-siap-dengan-teknologi. Diakses tanggal 9 Desember 2020.

Khaulani, F., S, Neviyarni., & Murni, I. Fase Dan Tugas Perkembangan Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, vol. 7, no. 1 (Januari 2017): 51 – 59.

Kholidin. Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Program Videoscribe Sparkol pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI di Sekolah Menengah Atas. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah (2017).

Kominfo. Survey Penggunaan TIK serta Implikasinya Terhadap Aspek Sosial, Budaya dan Ekonomi Masyarakat. Jakarta: Puslitbang Aptika dan IKP. (2019).

Kuncahyono. Analisis Penerapan Media Berbasis Komputer pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, vol. 5, no. 2 (2017): 773 – 780.

Minarni. Pemanfaatan Media Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Berbasis Video Menggunakan Software Videoscribe untuk Anak Kelas 2 Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dosen FIKOM Universitas Darwan Ali, vol. 5, no. 1 (2016).

Ningrum, S, F., & Rusimamto, P, W. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komputer Menggunakan Software Adobe Flash Pada Mata Pelajaran Teknik Mikroprosesor Kelas X TEI di SMKN 2 Bangkalan. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, vol. 5, no. 1 (2016): 77 – 82.

Pamungkas, A, S., Ihsanudin., Novaliyosi., & Yandari, I, A, V. Video Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe: Inovasi pada Perkuliahan Sejarah Matematika. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 2, no. 2 (2018): 127 – 135.
Wahyuni, N., & Sulistiyo, E. Pengembangan Media Pembelajaran Compact Disc Interactive (CD-I) Berbasis Video Scribe Menggunakan Model Pembelajaran Advance Organizer pada Mata Pelajaran Tkb Kelas X TAV di SMK Negeri 3 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, vol. 6, no. 2 (2017): 161 – 166.

Windasari, T. S., & Sofyan, H. Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, vol. 10, no. 1 (2019): 1 – 13.
Yusnia, Y. (2019). Penggunaan Media Video Scribe dalam Pembelajaran Literasi Sains untuk Mahasiswa PGPAUD. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 10, no. 1 (2019): 71 – 75.
Firmasari, S., Tarmidzi, T., Mudopar, M., & Karimah, N. I. (2022). Sparkol Videoscribe: Interesting Learning Video Media for Thematic Learning of Kalijaga Permai Elementary School Teachers. Engagement: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 541-552. https://doi.org/10.29062/engagement.v6i2.504